onsdag 20 februari 2013

En anekdot ang. Avregleringen av Taxi


Lite historik:
Trafikproppen kom från SAP Med Ingvar Carlsson som Stadsminister, Kjell-Olof Feldt som finansminister, Sven Hulterström som kommunikationsminister samt Ingela Thalèn som arbetsmarknadsminister. Det var enbart två remissinstanser (Transport och Vänsterpartiet) som opponerade sig mot avregleringen av Taxinäringen.
Riksdagen antog propositionen och 1990 var avregleringen ett faktum.

Innan remisstidens utgång hade jag "förmånen" att köra vår dåvarande kommunikationsminister Sven Hulterström från Gbg till Landvetter flygplats. Under denna resa framförde jag mina farhågor om taxinäringens framtid, med överetablering och därmed ännu sämre lönsamhet samt risken för kvalitetsförsämringar inom branschen

Dialog:
Hulterström: Jag ser inga problem, branschen  kommer att anpassa sig när det gäller tillgång och efterfrågan.
Jag: Vi har ju redan idag skräckexempel på avreglerade taximarknader i världen, tror du inte att det blir likadant här?
Hulterström: Nej.

Jag: Annas finns ju risken att Svenska staten får gå in och subventionera taxinäringen på samma sätt som i Danmark, Norge och Finland.
Hulterström: Taxi i Sverige får redan idag subventioner genom Färdtjänsten.

Läs hela på Taxi Nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar