måndag 13 augusti 2012

Lång väntan på färdtjänst

Fredagen den 27 juli var en färdtjänstresa beställd klockan 14.15 från Coop Extra i Ludvika tillbaka till Söderbärke. När taxin inte kommit 14.30 kontaktade jag Färdtjänsten på min mobil och en operatör skulle kolla var chauffören befann sig. Efter en lång stunds väntan kom svaret: "Han är där om två minuter". Ingen chaufför dök upp, så jag ringde igen, flera minuters väntan innan samtalet bröts. Jag ringde igen, lång väntan igen, svaret blev: "Den kommer 14.45 i stället". Ingen taxi kom, jag började känna desperation, hur skulle jag nu komma hem? Jag ringde för fjärde gången och fick nu svaret: "Chauffören är vid banken, han kommer snart". Klockan 14.55 kom taxin.
Vid entrén till Coop Extra finns ingen allmän färdtjänsttelefon som är brukligt vid större affärscentra. Alla kunder har inte mobil, kafeterian har lång kö vid sin kassa och att fråga förbipasserande om hjälp är inte lätt, vem har tid att ringa flera samtal på grund av strul?
Hur kunde en operatör bomma en redan försenad taxi? Var fanns ansvaret?
Till kommunen: Ordna en allmän Färdtjänsttelefon vid entrén så fort som möjligt, alla kunder har inte tillgång till privat bil när Färdtjänstservicen strular.
Strandsatt färdtjänstkund

Källa DT.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar